
‘Identiteit in Christus’ is in veel Evangelische kerken in het Westen een belangrijk begrip. Regelmatig wordt dit zelfs gezien als één van de belangrijkste aspecten van het Christendom – je moet weten wie je bent. Maar hoe zit het daar eigenlijk mee? Hoe komt het dan dat ik daar in de Bijbel niets over lees?
Het begrip identiteit is aan verandering onderhevig. Wat dit woord voor je betekent, is beïnvloed door de tijd en de cultuur waarin we leven. Wat het nu betekent voor Evangelische Christenen is iets anders dan dat het betekende voor gelovigen in de tijd van de apostelen.
Even voor de goede orde: ik heb er geen diepgaand onderzoek naar gedaan, ik ben geen expert, maar wel iemand die kritisch nadenkt en vragen stelt. Ik lees zelf ook mijn Bijbel, en bij sommige onderwerpen, zoals identiteit, vraag ik me af hoe het kan dat er zoveel aandacht aan besteed wordt, terwijl de Bijbel dat niet doet.
Wat ik in de Bijbel zie
Eén van de aspecten van onderwijs over ‘identiteit in Christus’ is positieve dingen over jezelf proclameren, en vooral geen negatieve. Je wordt aangemoedigd over jezelf uit te spreken dat je een kind van God bent. Over jezelf zeggen dat je een zondaar bent, wordt sterk afgeraden.
Maar als je de brieven van Paulus leest, valt op dat hij zichzelf geen kind van God noemt. Hij schrijft wel over het zijn van een kind van God, maar hij verbindt dit niet direct aan zichzelf. Wel noemt hij zichzelf regelmatig een dienstknecht van God en een apostel. Dat laatste geldt ook voor Petrus.
De gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar (Lukas 18:9-14) is ook interessant. De tollenaar noemt zichzelf een zondaar en in de context van die gelijkenis is dat niet negatief, maar is het de houding die God zoekt.
Weten wie Jezus is
De identiteit die er volgens de Bijbel wel toe doet, is die van Jezus. Je leest nergens dat Jezus de vraag stelt ‘Wie ben je?’. Maar Hij stelt wel de vraag ‘Wie zeggen jullie dat Ik ben?’ (Mattheüs 16:15). Ook wanneer Jezus de Samaritaanse vrouw ontmoet, draait het om wie Hij is (Johannes 4:10).
Dat we het nodig hebben om te weten wie Jezus is, zie je ook terug in de gebeden van de apostelen. Op meerdere plekken lees je dat de apostelen baden om een toename van het kennen van God en van Jezus. Zo staat er bijvoorbeeld in 2 Petrus 1:2 geschreven: moge genade en vrede voor jullie vermeerderd worden door de kennis van God en van Jezus, onze Heere. Het is één van mijn lievelingsgebeden, en het laat zien wat we echt nodig hebben in dit leven.
Tot slot
Ik zeg niet dat het verkeerd is om over jezelf te proclameren dat je een kind van God bent. Maar ik ben wel van mening dat er teveel nadruk wordt gelegd op ‘identiteit in Christus’. De focus op identiteit komt voort uit onze cultuur en neemt een veel te grote plek in. We zijn helemaal niet bedoeld om voortdurend met onszelf bezig te zijn. Laten we in plaats daarvan onze focus verleggen naar Jezus, naar wie Hij is, en naar de mensen om ons heen.
❝ De identiteit die er volgens de Bijbel wel toe doet, is die van Jezus. Je leest nergens dat Jezus de vraag stelt ‘Wie ben je?’. Maar Hij stelt wel de vraag ‘Wie zeggen jullie dat Ik ben?’.
Meer blogs
Weten wie je bent?
‘Identiteit in Christus’ is in veel Evangelische kerken in het Westen een belangrijk begrip. Regelmatig wordt dit zelfs gezien als één van de belangrijkste aspecten van het Christendom – je moet weten wie je bent. Maar hoe zit het daar eigenlijk mee? Hoe komt het dan dat ik daar in de Bijbel niets over lees?
Het kennen van Jezus
Efeze 1:17-18 opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem, namelijk verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is,…
Gebed voor eenheid
Mijn voorganger vroeg afgelopen zondag in de dienst: waarom moeten we bidden voor eenheid? Voor mij is het antwoord op die vraag relatief simpel. Als Jezus al bad voor eenheid, hoeveel te meer moeten wij dan bidden voor eenheid.
De Bijbel en gebed
Er zijn veel boeken geschreven over gebed, maar het beste, meest leerzame boek over gebed is toch echt de Bijbel. Ik hoop dat je het met me mee eens bent... Dat is waarom ik bij de Bijbel begin als ik schrijf over gebed. De Bijbel vertelt ons namelijk veel hierover.
Het verhaal van Rachab
Wanneer we bidden voor Israël en bidden voor onze reactie ten opzichte van het Joodse volk, helpt het me om stil te staan bij wat er gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog. Zowel de verhalen over moedige mensen die Joodse mensen verborgen en hun eigen leven riskeerden, als ook de moeilijke verhalen over vervolging en de passieve reactie van een deel van de kerk.
Het zicht op Jezus kwijt
Ken je dat? Het ene moment zit je in een periode waarin je dagelijks tijd neemt met Jezus, het volgende moment, van de een op de andere dag ben je het kwijt. Het gebeurde me afgelopen zomer…
De bedreiging van rijkdom
In ons land hebben we nog niet veel te maken met vervolging omwille van de naam van Jezus. Er is vrijheid van godsdienst, we hebben vrijheid om samen te (aan)bidden en hebben vrije toegang tot het Woord. Veel vrijheden om dankbaar voor te zijn.
Groeien in liefde en vertrouwen
We kennen vast allemaal het verhaal van de rijke jongeman*. Hoe hij Jezus vroeg wat hij moest doen om eeuwig leven te krijgen. Het antwoord dat hij van Jezus kreeg, was moeilijk voor hem.
Gods wegen zijn hoger
Afgelopen jaar was mijn eerste jaar als fulltime gebedszendeling. Ik kan me nog herinneren dat het me heel aantrekkelijk leek om in plaats van 2,5 dag ineens 5 dagen per week beschikbaar te hebben voor mijn werk in het gebedshuis. In 5 dagen kon ik namelijk zoveel meer doen dan in 2,5 dag.
Waar het hart vol van is...
Een paar maanden geleden was ik bij een vriendin. We deden een kaartenspelletje met verdiepende vragen om elkaar beter te leren kennen. Om de beurt pakten we een kaart. Degene die de kaart pakte, stelde de vraag die erop stond aan de ander.
Hoe bid jij in deze tijd?
Ik denk dat ik met zekerheid kan zeggen dat er in deze periode meer gebeden wordt door gelovigen. Dat geldt misschien niet voor elke individuele gelovige apart, maar de kerk wereldwijd bidt hoogstwaarschijnlijk meer dan dat ze deed voor Corona. Ik zie meer oproepen tot gebed en gebedsinitiatieven langskomen dan eerder.
Ik geef wat ik heb
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar gedachten van tekort schieten, vliegen me met regelmaat aan. Soms is het een enkele gedachte die ik makkelijk van me af kan schudden, maar soms zijn het er veel en is het moeilijker om doorheen te komen.