Onder Christenen is er vaak verwarring over de Wet. De Wet wordt gezien als een juk van regels, onmogelijk om ons aan te houden. Of de Wet wordt gezien als niet meer relevant sinds Jezus gekomen is. Zo schrijft Paulus in Romeinen dat we niet meer onder de Wet zijn. Maar wat betekent dat eigenlijk?
Ik ben ervan overtuigd dat dat niet betekent dat de Wet er niet meer toe doet. Gelukkig ook maar, want als de Wet er echt niet meer toe deed, dan zouden we dus een vrijbrief hebben om te liegen, bedriegen, stelen, en nog veel meer.
De Wet is goed
Psalm 19:8 De wet van de HEERE is volmaakt, zij bekeert de ziel;…
Romeinen 7:12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
1 Timotheüs 1:8 Maar wij weten dat de wet goed is, als men die wettig gebruikt,
De Bijbel leert ons dat de Wet goed is, volmaakt zelfs. We kunnen de Wet lastig vinden, maar de Wet is niet het probleem, de zonde is het probleem. De Wet laat zien wat goed is, wat rechtvaardig is. De Wet leert ons wat liefde is. Lees maar eens Leviticus 19:1-18.
Leviticus 19:18 U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar u moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben de HEERE.
Dat de Wet over liefde gaat, is ook wat Jezus zei toen Hij sprak over het eerste en het tweede gebod, het liefhebben van God en het liefhebben van onze naaste. De hele Wet hangt aan deze twee geboden. De Wet leert ons wat liefhebben is.
Mattheüs 22:37-40 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.
Manier van kijken
Wat we nodig hebben, is een andere manier van kijken naar de Wet. Ja de Wet zit vol met regels, maar als je de Wet benadert als een heleboel regels die je beperken, dan zie je niet dat de Wet eigenlijk goed is. Of als je de Wet benadert als een lijst van geboden die je perfect moet houden in de wetenschap dat dat toch niet lukt, dan kan ik me voorstellen dat je gebukt gaat onder een last. Maar kijk er eens op een andere manier naar. Stel dat we geen Wet zouden hebben en dat iedereen vrij is om te doen wat hij/zij wil…
Elk land, elk koninkrijk heeft wetten, zo ook Nederland. Ik ben dankbaar voor veel van de wetten die we hebben. Ik sta niet achter alles, want sommige wetten gaan tegen God in. Maar er zijn een heleboel wetten om dankbaar voor te zijn. Als je in loondienst bent bijvoorbeeld, is je werkgever verplicht om je een minimaal salaris te betalen. Het is rechtvaardig dat je gepast loon ontvangt voor het werk dat je doet.
Zo heeft God ook een Wet gegeven, een volmaakte, rechtvaardige Wet. Zijn Wet zit vol met instructies en richtlijnen over hoe we moeten omgaan met elkaar en met de schepping. En niemand is rechtvaardiger dan Hij; Hij is de allerbeste wetgever.
De Wet leert ons liefde
Ik schreef al dat de Wet ons liefde leert. Dat we God en elkaar moeten liefhebben, weten we allemaal. Maar wat betekent dat dan? Hoe doen we dat dan? God en elkaar liefhebben is veel meer dan een gevoel, want liefde laat zich zien in wat we doen. En daar komt Gods Wet om de hoek kijken. Daarin geeft God uitleg over hoe we Hem en elkaar kunnen liefhebben. Want als we liefde baseren op wat we voelen en niet op Gods Wet, dan is de kans groot dat we ingaan tegen wat God zegt. In de wereld om ons heen is dat tegenwoordig vrij duidelijk te zien. Onder het mom van liefde gaat een groot deel van de maatschappij regelrecht tegen Gods Wet in, en helaas gebeurt dit ook in de kerk. Maar wat God zonde noemt, kunnen wij nooit als liefde bestempelen. We hebben het nodig ‘liefde’ te baseren op wat God daarover zegt.
Niet onder de Wet
Dat we niet meer onder de Wet zijn, betekent dat de Wet niet langer de beslissende stem heeft over onze eeuwige bestemming. Voor het offer van Jezus was er geen andere norm om gered te worden dan die God in de Wet had gegeven. Op basis van die norm was iedereen schuldig. Maar door het offer van Jezus is er vergeving en redding beschikbaar gekomen voor iedereen die gelooft. De Wet heeft niet meer het laatste woord over onze eeuwige toekomst.
Tot slot
Dit is mijn pleidooi voor Gods Wet. Ik hoop dat ik je aan het denken heb gezet, dat ik je er een nieuwe kijk op heb gegeven. Zijn Wet is niet bedoeld om onder gebukt te gaan en niet bedoeld om ons gevangen te houden. Zijn Wet geeft juist vrijheid en leert ons rechtvaardigheid en liefde.
1 Johannes 5:3 Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last.
❝ De Wet leert ons wat liefde is. Lees maar eens Leviticus 19:1-18.
Meer blogs
Een pleidooi voor de Wet
Onder Christenen is er vaak verwarring over de Wet. De Wet wordt gezien als een juk van regels, onmogelijk om ons aan te houden. Of de Wet wordt gezien als niet meer relevant sinds Jezus gekomen is. Zo schrijft Paulus in Romeinen dat we niet meer onder de Wet zijn. Maar wat betekent dat eigenlijk?
Weten wie je bent?
‘Identiteit in Christus’ is in veel Evangelische kerken in het Westen een belangrijk begrip. Regelmatig wordt dit zelfs gezien als één van de belangrijkste aspecten van het Christendom – je moet weten wie je bent. Maar hoe zit het daar eigenlijk mee? Hoe komt het dan dat ik daar in de Bijbel nauwelijks iets over lees?
Het kennen van Jezus
Efeze 1:17-18 opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem, namelijk verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is,…
Gebed voor eenheid
Mijn voorganger vroeg afgelopen zondag in de dienst: waarom moeten we bidden voor eenheid? Voor mij is het antwoord op die vraag relatief simpel. Als Jezus al bad voor eenheid, hoeveel te meer moeten wij dan bidden voor eenheid.
De Bijbel en gebed
Er zijn talloze boeken geschreven over gebed, maar het meest waardevolle en leerzame boek blijft zonder twijfel de Bijbel. Omdat de Bijbel ons veel leert over gebed, begin ik bij de Bijbel wanneer ik schrijf over gebed. De Bijbel bevat gebeden die we kunnen gebruiken, geeft instructies over gebed en bevat gelijkenissen en verhalen met gebed.
Het verhaal van Rachab
Wanneer we bidden voor Israël en bidden voor onze reactie ten opzichte van het Joodse volk, helpt het me om stil te staan bij wat er gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog. Zowel de verhalen over moedige mensen die Joodse mensen verborgen en hun eigen leven riskeerden, als ook de moeilijke verhalen over vervolging en de passieve reactie van een deel van de kerk.
Het zicht op Jezus kwijt
Ken je dat? Het ene moment zit je in een periode waarin je dagelijks tijd neemt met Jezus, het volgende moment, van de een op de andere dag ben je het kwijt. Het gebeurde me afgelopen zomer…
De bedreiging van rijkdom
In ons land hebben we nog niet veel te maken met vervolging omwille van de naam van Jezus. Er is vrijheid van godsdienst, we hebben vrijheid om samen te (aan)bidden en hebben vrije toegang tot het Woord. Veel vrijheden om dankbaar voor te zijn.
Groeien in liefde en vertrouwen
We kennen vast allemaal het verhaal van de rijke jongeman*. Hoe hij Jezus vroeg wat hij moest doen om eeuwig leven te krijgen. Het antwoord dat hij van Jezus kreeg, was moeilijk voor hem.
Gods wegen zijn hoger
Afgelopen jaar was mijn eerste jaar als fulltime gebedszendeling. Ik kan me nog herinneren dat het me heel aantrekkelijk leek om in plaats van 2,5 dag ineens 5 dagen per week beschikbaar te hebben voor mijn werk in het gebedshuis. In 5 dagen kon ik namelijk zoveel meer doen dan in 2,5 dag.
Waar het hart vol van is...
Een paar maanden geleden was ik bij een vriendin. We deden een kaartenspelletje met verdiepende vragen om elkaar beter te leren kennen. Om de beurt pakten we een kaart. Degene die de kaart pakte, stelde de vraag die erop stond aan de ander.
Hoe bid jij in deze tijd?
Ik denk dat ik met zekerheid kan zeggen dat er in deze periode meer gebeden wordt door gelovigen. Dat geldt misschien niet voor elke individuele gelovige apart, maar de kerk wereldwijd bidt hoogstwaarschijnlijk meer dan dat ze deed voor Corona. Ik zie meer oproepen tot gebed en gebedsinitiatieven langskomen dan eerder.