Gods perspectief: alles werkt mee

Gepubliceerd op 22 juni 2026 om 14:36

Vanuit Gods perspectief, deel 2

In mijn vorige blog schreef ik over het bekijken van ons leven en onze omstandigheden vanuit Gods perspectief. Het is iets wat me de laatste tijd regelmatig bezighoudt. Wanneer we met moeilijke dingen in het leven geconfronteerd worden, hebben we het nodig om ons bewust te zijn van het grotere plaatje.

Gods Woord is daarbij onmisbaar. Zijn Woord staat vol met verhalen en teksten die ons daarbij kunnen helpen, die ons kunnen bemoedigen. Neem bijvoorbeeld het verhaal van Jozef. Denk je eens in dat je door je eigen broer in een put wordt gegooid en daarna verkocht als slaaf. Vervolgens word je gekocht door een beambte van het koninklijk hof. Je werkt hard en doet goed werk. Maar dan word je vals beschuldigd en in de gevangenis gezet. Lukt het jou dan nog om je leven vanuit Gods perspectief te zien?

En toch was het God die Jozef leidde. Hij had een plan met alle dingen die er in het leven van Jozef gebeurden. Jozef was zich hiervan bewust. Hij wist dat niet zijn broers, maar God hem naar Egypte had gestuurd (Genesis 45:8). Ook al hadden zijn broers oorspronkelijk een kwade intentie, Jozef zag toch de goedheid van God in wat hem overkomen was.

Genesis 50:20 Jullie weliswaar, jullie hebben kwaad tegen mij bedacht, maar God heeft dat ten goede gedacht, om te doen zoals het op deze dag is: een groot volk in leven te houden.

Alle dingen werken mee
Datzelfde geldt voor ons leven. Mensen om ons heen kunnen kwade bedoelingen hebben – de duivel heeft kwade bedoelingen. Maar God is zoveel groter en kan alles in ons leven laten meewerken ten goede, echt alles.

Romeinen 8:28-29 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn. Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.

Door alle omstandigheden heen, wil God ons zo vormen dat we gelijkvormig worden aan Zijn Zoon. Als we met dat besef naar de moeite in ons leven kijken, geeft dat een heel ander perspectief. Elke situatie, elk contact met mensen, alle omstandigheden kan God laten meewerken ten goede. Dwars door alles heen wil Hij ons vormen naar het beeld van Jezus.

Tot slot
Bij het schrijven van deze blog moest ik denken aan het borduurwerk van Corrie ten Boom. Als ze ergens sprak, liet ze regelmatig de achterkant van een borduurwerk zien: een wirwar van draadjes… Dat is vaak hoe we ons leven ervaren, rommelig, vol losse eindjes. Maar als ze het borduurwerk omdraaide, zag je een prachtig patroon. Zo werkt God in ons leven. We kunnen het nu nog niet zien, maar wanneer we straks – samen met Hem – terugkijken op ons leven, zullen we ontdekken hoe Hij ons zorgvuldig gevormd heeft.


❝ Elke situatie, elk contact met mensen, alle omstandigheden kan God laten meewerken ten goede.


Meer blogs

Gods perspectief: alles werkt mee

In mijn vorige blog schreef ik over het bekijken van ons leven en onze omstandigheden vanuit Gods perspectief. Het is iets wat me de laatste tijd regelmatig bezighoudt. Wanneer we met moeilijke dingen in het leven geconfronteerd worden, hebben we het nodig om ons bewust te zijn van het grotere plaatje.

Lees meer »

Vanuit Gods perspectief

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mij gebeurt het regelmatig dat ik vergeet om naar mijn leven en omstandigheden te kijken vanuit Gods perspectief. Wanneer dingen moeilijk zijn of tegenzitten, raak ik al snel ontmoedigd of gefrustreerd.

Lees meer »

Gebed voor gebed

Bid je weleens voor gebed? In het gebedshuis doen we dat regelmatig. Het is een terugkerend onderwerp in onze gebedstijden. Waarom we dat doen? Omdat gebed onmisbaar is in de kerk en het leven van gelovigen.

Lees meer »

Het ontbreekt mij aan niets

Een poosje geleden was ik aan het zingen uit Psalm 23. “De Heere is mijn Herder, mij ontbreekt niets.” Terwijl ik dit aan het zingen was, ging er een gedeelte uit Filippenzen door me heen:

Lees meer »

Een pleidooi voor de Wet

Onder Christenen is er vaak verwarring over de Wet. De Wet wordt gezien als een juk van regels, onmogelijk om ons aan te houden. Of de Wet wordt gezien als niet meer relevant sinds Jezus gekomen is. Zo schrijft Paulus in Romeinen dat we niet meer onder de Wet zijn. Maar wat betekent dat eigenlijk?

Lees meer »

Weten wie je bent?

‘Identiteit in Christus’ is in veel Evangelische kerken in het Westen een belangrijk begrip. Regelmatig wordt dit zelfs gezien als één van de belangrijkste aspecten van het Christendom – je moet weten wie je bent. Maar hoe zit het daar eigenlijk mee? Hoe komt het dan dat ik daar in de Bijbel nauwelijks iets over lees?

Lees meer »

Het kennen van Jezus

Efeze 1:17-18 opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem, namelijk verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is,…

Lees meer »

Gebed voor eenheid

Mijn voorganger vroeg afgelopen zondag in de dienst: waarom moeten we bidden voor eenheid? Voor mij is het antwoord op die vraag relatief simpel. Als Jezus al bad voor eenheid, hoeveel te meer moeten wij dan bidden voor eenheid.

Lees meer »

De Bijbel en gebed

Er zijn talloze boeken geschreven over gebed, maar het meest waardevolle en leerzame boek blijft zonder twijfel de Bijbel. Omdat de Bijbel ons veel leert over gebed, begin ik bij de Bijbel wanneer ik schrijf over gebed. De Bijbel bevat gebeden die we kunnen gebruiken, geeft instructies over gebed en bevat gelijkenissen en verhalen met gebed.

Lees meer »

Het verhaal van Rachab

Wanneer we bidden voor Israël en bidden voor onze reactie ten opzichte van het Joodse volk, helpt het me om stil te staan bij wat er gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog. Zowel de verhalen over moedige mensen die Joodse mensen verborgen en hun eigen leven riskeerden, als ook de moeilijke verhalen over vervolging en de passieve reactie van een deel van de kerk.

Lees meer »

Het zicht op Jezus kwijt

Ken je dat? Het ene moment zit je in een periode waarin je dagelijks tijd neemt met Jezus, het volgende moment, van de een op de andere dag ben je het kwijt. Het gebeurde me afgelopen zomer…

Lees meer »

De bedreiging van rijkdom

In ons land hebben we nog niet veel te maken met vervolging omwille van de naam van Jezus. Er is vrijheid van godsdienst, we hebben vrijheid om samen te (aan)bidden en hebben vrije toegang tot het Woord. Veel vrijheden om dankbaar voor te zijn.

Lees meer »